Wywiad z zaÅ‚ożycielami firmy Focus Truck Special Transport opublikowany w miesiÄ™czniku "Samochody Specjalne". Jak prowadzÄ… swój biznes transportowy i jak dobierajÄ… sprzÄ™t?

With the founders of the Focus Truck company - Dominic and Michael Woch we talk about their ideas about running the oversized business and how they select their vehicles.

 

Naczepa uniwersalna: najlżejsza i najniższa

 

 

 

Focus Truck to stosunkowo mÅ‚oda, lecz prężnie rozwijajÄ…ca siÄ™ firma specjalizujÄ…ca siÄ™ w transporcie Å‚adunków nienormatywnych. Z zaÅ‚ożycielami firmy – Dominikiem i MichaÅ‚em Wochami − rozmawiamy o tym, jaki jest ich pomysÅ‚

na biznes nienormatywny i w jaki sposób dobierajÄ… do tego swoje pojazdy.

 

 

 

 

Focus Truck to zaÅ‚ożona w 2007 r. firma specjalizujÄ…ca siÄ™ w krajowym i miÄ™dzynarodowym transporcie Å‚adunków nienormatywnych. Dysponuje zestawami, przystosowanymi do transportu peÅ‚nego spektrum Å‚adunków, takich jak np. maszyny budowlane i rolnicze, elementy konstrukcji i instalacji przemysÅ‚owych i budowlanych, zbiorniki, reaktory chemiczne, jachty i Å‚odzie. Focus Truck zajmuje siÄ™ również relokacjami zakÅ‚adów produkcyjnych i transportem Å‚adunków nieprzygotowanych wyjÅ›ciowo do przewozu i wymagajÄ…cych indywidualnego dostosowania zestawów transportowych. Firma specjalizuje siÄ™ w transporcie na terenie Europy w relacji Zachód-Wschód oraz Wschód-Zachód, realizuje przewozy ponadgabarytowe  m.in na terenie takich krajów, jak BiaÅ‚oruÅ›, Ukraina i Rosja.
Focus Truck ma obecnie w swojej flocie w sumie 10 naczep. Dwie najstarsze to 3-osiowe naczepy niskopodwoziowe (typu semi-light) Pacton, bez wysuwu, z pokÅ‚adem o wysokoÅ›ci zaledwie 750 mm. PozostaÅ‚e pojazdy to 3 naczepy Faymonville z rodziny MultiMAX oraz 5 naczep Cometto – w tym 2-osiowe naczepy zagÅ‚Ä™biane (typu tieffbett) do transportu Å‚adunków o wyjÄ…tkowo dużej wysokoÅ›ci i masie do 40 t oraz 5-osiowe dwukrotnie rozsuwane nadajÄ…ce siÄ™ do szczególnie dÅ‚ugich (do 30 m), ale nie najcięższych Å‚adunków. Naczepy obsÅ‚ugiwane sÄ… przez 3-osiowe ciÄ…gniki siodÅ‚owe Volvo FH, Renault Magnum lub IVECO Stralis wyposażone w systemy kontroli floty z pozycjonowaniem GPS.

Od czego zależy wybór producenta naczepy?
Dominik Woch: Tak naprawdÄ™ na to, jakiego finalnego wyboru dokonujemy, skÅ‚ada siÄ™ kilka rzeczy. To nie jest tylko sam produkt, ale to sÄ… też ceny, relacje biznesowe, to,  na ile producentowi zależy na tym, aby mieć ciebie wÅ›ród swoich klientów, na ile producent chce i jest w stanie speÅ‚nić oczekiwania i życzenia dotyczÄ…ce sprzÄ™tu, sÄ… kwestie serwisowe, dostÄ™p do części zamiennych i tak dalej… Zatem, jeÅ›li mówimy o naczepach prostszych w obsÅ‚udze, to stawiamy na markÄ™ Faymonville, natomiast jeÅ›li chodzi o sprzÄ™t bardziej wyrafinowany, wyposażony w ukÅ‚ady hydrauliczne,  zdecydowaliÅ›my siÄ™ używać naczep Cometto.
To by byÅ‚o zbyt daleko idÄ…ce uproszczenie, gdybym powiedziaÅ‚, że nasza flota jest do wszystkiego, ale bÄ™dÄ…c przewoźnikiem na tym etapie rozwoju, na jakim my jesteÅ›my, staramy siÄ™, żeby nasz sprzÄ™t byÅ‚ na tyle uniwersalny – co wcale nie jest Å‚atwe – żebyÅ›my mogli skutecznie wykonywać zadania transportowe w każdym zakÄ…tku Europy.

Czy, wożąc ładunki nienormatywne, dojrzewa się do kupna określonego pojazdu,

czy poszukuje siÄ™ raczej Å‚adunków pod okreÅ›lone pojazdy?
MichaÅ‚ Woch: JesteÅ›my transportowcami w pierwszym pokoleniu, wiÄ™c doÅ›wiadczenia nabywamy na bieżąco. Każdy nastÄ™pny krok jest efektem naszej wiedzy teoretycznej, jakÄ… zdobyliÅ›my, dorzucamy do tego caÅ‚y czas doÅ›wiadczenia praktyczne. W zwiÄ…zku z tym każdy nastÄ™pny pojazd, jaki zamawiamy, jest lepszy od poprzedniego. AnalizujÄ…c sytuacjÄ™, kupujemy takÄ… naczepÄ™, co do której przewidujemy, że bÄ™dziemy mieć duże zapotrzebowanie na usÅ‚ugi wykonywane tym sprzÄ™tem. Potem, kupujÄ…c każdy nastÄ™pny podobny pojazd, wprowadzamy w nim poprawki i modyfikacje i on jest jeszcze lepszy. Dobre rzeczy powielamy.

To co wozi Focus Truck?
Dominik Woch: NarzuciliÅ›my sobie specjalizacjÄ™, która siÄ™ nazywa transport Å‚adunków ponadgabarytowych, ale w tym, co robimy, staramy siÄ™ być maksymalnie uniwersalni. Chcemy móc wykonać 80% tych prac, które sÄ… na rynku dostÄ™pne, chcemy mieć możliwość technicznego i logistycznego „ogarniÄ™cia” tego tematu. Te 20%, których nie możemy przewieźć przede wszystkim ze wzglÄ™du na ograniczenia techniczne, to jest segment zarezerwowany dla przewoźników, którzy dominujÄ… na tym rynku.

Jaka powinna być naczepa idealna w transporcie nienormatywnym? Jest taka?
Dominik Woch: Naczepa musi być możliwie jak najlżejsza i jak najniższa – jeÅ›li trzeba, to z niskoprofilowym ogumieniem. Ważny też jest skok zawieszenia – im wiÄ™kszy tym lepiej,  istotne jest, ile można zejść w dóÅ‚ od poÅ‚ożenia do jazdy, bo to może mieć decydujÄ…ce znaczenie na trasie przy przejeżdżaniu pod mostami czy wiaduktami.
Ważna też jest jakość sprzÄ™tu, czyli na przykÅ‚ad jakość stali, z której naczepa jest wykonana. Musimy być pewni, że te pojazdy wytrzymajÄ… intensywnÄ… eksploatacjÄ™. WiedzÄ…c, że zostaÅ‚a zastosowana wysokowytrzymaÅ‚a stal, możemy eksploatować tÄ™ naczepÄ™ intensywnie z obciążeniami zbliżonymi do maksymalnych.

 

Co jeszcze decyduje o jakości sprzętu?
MichaÅ‚ Woch: JeÅ›li kupuje siÄ™ sprzÄ™t uniwersalny i nie ma jeszcze podpisanych kontraktów na przewóz okreÅ›lonych Å‚adunków, to trzeba zgrać kilka istotnych elementów. Tak jak mówiliÅ›my – pojazd powinien być jak najlżejszy i jak najniższy, ale nie można też przeholować z cenÄ…, kupujÄ…c zbyt drogÄ… naczepÄ™, bo siÄ™ ona po prostu nie zwróci. Klienci nie zwracajÄ… uwagi na to, czym wozi siÄ™ ich Å‚adunki, jakich marek sÄ… ciÄ…gniki czy naczepy. Na rynku transportowym niestety rzÄ…dzi teraz cena i internet – w każdej chwili zleceniodawca może ofertÄ™ zweryfikować.
Dominik Woch: SprzÄ™t musi być dobry, powinien mieć maksymalne możliwoÅ›ci, ale nie mogÄ… to jednak być byle jakie naczepy. Wraz z cenÄ… roÅ›niej jakość i tu najwiÄ™ksze znaczenie ma materiaÅ‚ – stal. My możemy zaÅ‚adować te 55 t i prawie nie ma znaczenia, czy ciężar ten bÄ™dzie rozÅ‚ożony na dÅ‚ugoÅ›ci 3, 6 czy 9 m, czy te 55 t bÄ™dzie staÅ‚o praktycznie na obrzeżu naczepy, czy na jej krÄ™gosÅ‚upie. Naczepa wytrzymuje takie obciążenie niezależnie od rozmieszczenia Å‚adunku i generowanych przez niego obciążeÅ„. A znamy przypadki, gdy po obciążeniu – i to wcale nie maksymalnym Å‚adunkiem – pojazd siÄ™ po prostu „zÅ‚ożyÅ‚”.

 

Na ile ważne są akcesoria, cały osprzęt dodatkowy?
MichaÅ‚ Woch: To sÄ… strasznie drogie „graty”… Komplet 2 par przedÅ‚użek wraz z adapterami do 2-osiowego tieffbetta może kosztować nawet tyle, co „goÅ‚a” naczepa z wyposażeniem standardowym. Wyposażenie dodatkowe: adaptery, przedÅ‚użki, dodatkowe wózki – to sÄ… akcesoria, którymi dysponujÄ… tylko najlepsi przewoźnicy i dajÄ… one czÄ™sto przewagÄ™ konkurencyjnÄ…. MajÄ…c unikatowe możliwoÅ›ci przewozowe, odbiegajÄ…ce od standardowych, można utrzymać cenÄ™ i jest też mniejsza konkurencja na rynku.

W tej branży cena jest miernikiem jakości?
Dominik Woch: Cena jest miernikiem jakoÅ›ci, ale to jest trochÄ™ tak jak z samochodami osobowymi. WchodzÄ…c na jakiÅ› próg cenowy – powiedzmy 200 tys. zÅ‚ − wie siÄ™, że byle jakich samochodów tam już nie ma. Ale przecież sÄ… ogromne różnice w cenie mimo porównywalnych osiÄ…gów czy wyposażenia. PÅ‚aci siÄ™ za markÄ™ czy wizerunek. I tak samo jest w naczepach. My w naszych wyborach kierujemy siÄ™ jakoÅ›ciÄ…, ale za rozsÄ…dnÄ… cenÄ™. Nawet w obrÄ™bie jednej marki można wybierać – na przykÅ‚ad mamy 5-osiowÄ… naczepÄ™ MultiMAX , którÄ… możemy przewieźć 55-tonowe szerokie maszyny, sÅ‚owem – sporo różnych Å‚adunków,

a alternatywÄ… może być niemal trzykrotnie droższa VarioMAX 2+4 z Å‚adownoÅ›ciÄ… wiÄ™kszÄ… tylko o 10 t. 

Naczepa naczepie nie równa?
Dominik Woch: SprzÄ™t, oprócz swojej charakterystyki technicznej, o której już mówiliÅ›my, powinien zawsze być konkurencyjny. My zaczynaliÅ›my od transportu krajowego i jednej 3-osiowej naczepy niskopodwoziowej typu semi – a takich naczep w Polsce jest na pewno ponad tysiÄ…c. WidzieliÅ›my, że jest na rynku ogromna konkurencja. Nic wiÄ™c dziwnego, że zaczÄ™liÅ›my siÄ™ starać, aby zawsze mieć w ofercie coÅ›, co podniesie naszÄ… konkurencyjność – nawet gdy mówimy jeszcze o tej prostej naczepie. RozbudowaliÅ›my jÄ… o poszerzenia, co już wyeliminowaÅ‚o część naszych konkurentów, potem zaczÄ™liÅ›my tÄ… naczepÄ… Å›wiadczyć usÅ‚ugi transportu miÄ™dzynarodowego, co z kolei powiÄ™kszyÅ‚o nasze szanse w porównaniu z innymi przewoźnikami. I w koÅ„cu obniżyliÅ›my jÄ… o 15 cm, zmieniajÄ…c ogumienie i poduszki, a także wymieniliÅ›my ciÄ…gnik na low-decka z dużymi zbiornikami paliwa. Teraz mamy superniskÄ… i lekkÄ… naczepÄ™ nierozciÄ…ganÄ…, którÄ… wozimy mnóstwo Å‚adunków. I tak oto prosta trzyosiówka staÅ‚a siÄ™ bardzo konkurencyjna.
KupujÄ…c kolejne naczepy, zawsze zwracaliÅ›my uwagÄ™ na ich stosunek masy do Å‚adownoÅ›ci. KonfigurujÄ…c pojazd, dążyliÅ›my do tego, by byÅ‚ on zawsze o te kilka ton lżejszy niż podobny o tej samej liczbie osi ale na przykÅ‚ad z zawieszeniem hydraulicznym, dużymi najazdami. Lżejsza naczepa i lżejszy zestaw to również inne zezwolenia – my z naszymi mieÅ›cimy siÄ™ w taÅ„szej kategorii poniżej 60 t. To ma kolosalne znaczenie, jeÅ›li siÄ™ jeździ na Wschód – na przykÅ‚ad na Ukrainie zezwolenie dla zestawu ważącego 59 t kosztuje  w zależnoÅ›ci od dÅ‚ugoÅ›ci trasy  powiedzmy 1000 euro, lecz jeÅ›li byÅ‚oby to 61 t, to jest to już 4000 euro przy tej samej trasie. Trzeba być konkurencyjnym i ekonomicznym. Czasy, gdy w przewozach nienormatywnych koszt paliwa nie miaÅ‚ znaczenia,  już dawno minęły. Jest coraz mniej takich przewozów, w których koszt nie ma znaczenia. Transport ponadgabarytowy też musi być efektywny.

 

 

Jest gdzieÅ› granica, poza którÄ… dziaÅ‚ajÄ… tylko prawdziwi profesjonaliÅ›ci?
MichaÅ‚ Woch: Czasami trafiajÄ… siÄ™ takie niestandardowe zlecenia, które wymagajÄ… po prostu opracowania caÅ‚oÅ›ciowej koncepcji. Zdarza siÄ™, że dziaÅ‚amy na 100–110 % naszych możliwoÅ›ci, organizujemy caÅ‚Ä… operacjÄ™ i jeszcze wynajmujemy podwykonawców na przykÅ‚ad z naczepami moduÅ‚owymi. Wielu przewoźników dysponujÄ…cych podobnymi możliwoÅ›ciami technicznymi nie podejmuje siÄ™ tego, bo to bardzo odpowiedzialne zadanie, zÅ‚ożone logistycznie i na wejÅ›ciu trzeba ponieść spore koszty. Mamy kilka takich akcji, z których jesteÅ›my dumni…
Dominik Woch: Oprócz tego, że trzeba obserwować, co siÄ™ dzieje na rynku, mieć dobry sprzÄ™t, to trzeba jeszcze wiedzieć, co z tym sprzÄ™tem da siÄ™ zrobić. I nie bać siÄ™ go użyć do przysÅ‚owiowych granic możliwoÅ›ci. Czasami ryzykujÄ…c, można wiÄ™cej zyskać. Zabrzmi to banalnie, ale staramy siÄ™ speÅ‚niać potrzeby naszych klientów w sposób kompleksowy. ObsÅ‚ugiwaliÅ›my już transport Å‚adunku do Egiptu, choć nasze pojazdy swojÄ… pracÄ™ zakoÅ„czyÅ‚y w porcie w Gdyni, ale odpowiadaliÅ›my za caÅ‚ość.

 

Co jest Å›mietankÄ… przewozów nienormatywnych?
MichaÅ‚ Woch: Te najbardziej spektakularne transporty na moduÅ‚ach liczÄ…cych po kilkanaÅ›cie czy kilkadziesiÄ…t linii osiowych zdarzajÄ… siÄ™ bardzo rzadko. W Polsce najwyższÄ… klasÄ™ wÅ›ród przewoźników ponadgabarytowych reprezentujÄ… moim zdaniem ci, którzy mogÄ… zaoferować najszerszÄ… paletÄ™ usÅ‚ug.
Dominik Woch: Te najbardziej spektakularne transporty ponadgabarytowe teraz odbywajÄ… siÄ™ najczęściej w krajach rozwijajÄ…cych siÄ™, w Europie nie ma już takiego zapotrzebowania. Tu jest ciasno, tÅ‚oczno i Europa jest tak zindustrializowana, że w zasadzie wszystko jest już zbudowane, a modernizacje odbywajÄ… siÄ™ na mniejszÄ… skalÄ™ i czÄ™sto z tendencjÄ… do miniaturyzacji.  NajwiÄ™ksze europejskie firmy z tej branży, takie jak wÅ‚oska Fagioli czy holenderski Mammoet, dziaÅ‚ajÄ… gÅ‚ównie poza EuropÄ…, wykorzystujÄ…c tam z powodzeniem swoje olbrzymie możliwoÅ›ci technologiczne i przede wszystkim know-how w dziedzinie transportu nienormatywnego.

Gdzie się kończy sprzęt i jego możliwości, a gdzie się zaczyna człowiek?
Dominik Woch: SprzÄ™t i czynnik ludzki to dwa równorzÄ™dne elementy w tym biznesie. Jak siÄ™ nie ma sprzÄ™tu, to siÄ™ nic nie zrobi, ale to, co siÄ™ potrafi z tym sprzÄ™tem zrobić,  jest równie ważne. Czasami widzimy, że ktoÅ› ma naczepy o wiele lepsze od naszych, ale wozi na nich Å‚atwe Å‚adunki i w dodatku tylko w transporcie krajowym.
Sam kierowca jeżdżący ponadgabarytami musi być trochę transportowym bandytą w pozytywnym tego słowa znaczeniu. Musi być odważny, odporny psychicznie, ale jednocześnie odpowiedzialny i myślący. W zasadzie powinien mieć wszystkie cechy kierowcy idealnego i powinien koniecznie choć trochę lubić to, co robi. Przyznam, że trudno jest znaleźć takich ludzi.

Decyduje zatem logistyka? Tu więcej się dzieje?
Dominik Woch: Tak, zdecydowanie. Jest wiÄ™cej planowania. Przede wszystkim decydujÄ… bezpoÅ›rednie relacje z klientami – skomplikowane Å‚adunki to nie sÄ… zlecenia na spedycjÄ™. O ile w masowych przewozach Å‚adunków na zwykÅ‚ych naczepach spedycja sprawdza siÄ™ Å›wietnie, o tyle w transporcie nienormatywnym jest jakby zbÄ™dnym ogniwem, znajdujÄ…cym siÄ™ pomiÄ™dzy klientem a przewoźnikiem. Przewoźnik ponadgabarytowy musi mieć dobry kontakt z klientem, chociażby po to, by wytÅ‚umaczyć mu, jak jego Å‚adunek zostanie przewieziony. No i o tego klienta trzeba aktywnie zabiegać.

Serdecznie dziękuję za rozmowę.

Rozmawiał: Dariusz Piernikarski

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Focus Truck Special Transport

 

Focus Truck is a relatively young – founded in 2007 – but fast growing company specializing in the transport of oversized cargo. Focus Truck has currently in its fleet 10 semi-trailers. The two oldest are 3-axle low loader semi-trailer Pacton, without extension, with a deck height of just 750 mm. Other vehicles include 3 Faymonville Multimax and 5 Cometto trailers - including 2-axle drop-decks for the transport of large objects up to 40 tons and 5-axis trailers with double extension suitable for particularly long (up to 30 m), but not the heaviest loads. With the founders of the company - Dominic and Michael Woch we talk about their ideas about running the oversized business and how they select their vehicles.